CK Livingstone

Cestovatelské články

Železnice po indicku

|

Železnice po indicku

Se sítí přesahující 60 000 kilometrů a denní přepravou pasažérů okolo 11 miliónů vlastní Indie jeden z největších železničních systémů na světě. V této obrovské pavučině se pohybují dlouhé osobní vlaky, pospojované ze spousty vagónů lepší či horší úrovně.

V základě existují dvě třídy: luxusní první může a nemusí být vybavena systémem air-condition, druhá kolísá od plastem potažených sedadel až ke kolmým dřevěným lavicím, dále nesmíme zapomenout i na lehátka sleeper. V jednom z nejchudších svazových států – Biháru – není výjimkou vidět plně obsazené i vlakové střechy. Všem třídám jsou společná zamřížovaná okna, aby k vám nemohl nikdo zvenčí proniknout. Kvalita a rychlost cestování záleží na typech vlaků, které mohou být: poštovní mail, expres anebo osobní passenger, který staví na každé mezi. Širokorozchodné vlaky jsou mnohem rychlejší než úzkorozchodné, sloužící spíše v horách jako turistická atrakce, například vláček Toy train do Darjeelingu anebo Simly. Spíše než čísla mají vlaky svá charakteristická jména a tak např. mezi New Delhi a Agrou jezdí pravidelně Shatabdi express, mezi Varanasí a Kalkatou Poorva express, dále Ratnagiri,Mahanda express, Kalka mail a seznam by pokračoval dále. Cena lístku ve druhé třídě na trase měřící 250 kilometrů může být 130 Kč, lůžko přijde na 190 Kč, první třída stojí 400 Kč. Systém kontroly je omezený na jednou za pár hodin procházejícího průvodčího a o černé pasažéry není nouze.
Na každém nádarží je v malém ukázána celá diverzita Indie – žebráci spící na perónech, krávy žeroucí papíry a igelity, bohaté rodiny s plastovými kufry a dětmi oblečenými na způsob princů z pohádek, prodavači betelu i rozteklé zmrzliny, mrzáci, rozvážně chodící výpravčí  v uniformě i hubení nosiči zavazadel. Chraplavý tlampač co chvíli nesrozumitelně podává hlášení, které stejně nikdo neposlouchá. Čeho se všichni nejvíce děsí je nedefinovatelné zpoždění indefine delay. Vlak jedoucí na trase dlouhé přes tisíc kilometrů se někde ztratil a nikdo neví, zda přijede za hodinu či zítra. K odpočinku slouží čekárny, kam je vstup oficiálně povolen pouze po předložení platné jízdenky. V nouzi se dá přespat po zaplacení určité částky v odpočívárně rest room. Přísně se dodržuje rozdělení na muže a ženy, první a druhou třídu, takže zde panuje relativní klid. 
Spací vozy první třídy jsou obvykle privátní kupé se dvěma nebo čtyřmi sklopitelnými lůžky a oddělení od uličky zajišťují posuvné zamykatelné dveře. Druhá třída je volně průchozí, neoddělená a lůžka jsou tři nad sebou. Majitelé spodního během dne mívají sousedy z horních pater, kteří chtějí během jízdy sedět. Nejlepší je zřejmě prostřední řada, kde nezasklené okénko nabízí stále jiné pohledy na ubíhající krajinu. Na horním lůžku nebudete nikým vyrušováni a seshora máte nádherný přehled o ostatních spolucestujících, nevýhodou je horko a nemožnost se dívat z okna. Stropům vagónů kralují mohutné zadrátované ventilátory, kam si horní pasažéři s oblibou odkládají boty.
Rezervace jízdenky může být pro neznalého velkým oříškem. Naštěstí se železnice začínají komputerizovat a ve všech větších městech je nyní speciální přepážka zařízená pouze pro styk s turisty. Rezervace by měla být udělána s předstihem a je možno dokonce si v jednom městě zakoupit všechny potřebné lístky dopředu třeba o měsíc. Klasickým problémem je, že každá stanice má přidělen pouze určitý počet prodatelných jízdenek, quota, pro první a druhou třídu a spací vagóny. Pokud je beznadějně vyprodáno, máte ale stále šanci zažádat o místa ze speciální turistické tourist quota, kde musíte platit v dolarech. Korunovaci úspěchu zažijete, když vlak po dlouhém čekání konečně přijede do stanice a na dveřích vagónu bude přilepený papír s vaším jménem a věkem.
 

Související zájezdy

Indie - Nepál - Indie
227 Indie - Nepál - Indie

Buddhistické i hinduistické tradice, hory i safari

12.10. - 10.11.2018
+ další 1 termín
30 dní
To nejlepší z Indie
228 To nejlepší z Indie

Letecky ze severu na jih

9.2. - 20.2.2018
+ dalších 5 termínů
12 dní
Čína - Tibet - Nepál
230 Čína - Tibet - Nepál

Po střeše světa z Pekingu do Káthmándú

14.4. - 1.5.2018
+ další 1 termín
18 dní
Indie - Fotoexpedice
235 Indie - Fotoexpedice

Barevný svátek Holi a slavnost Hola Mohala

21.2. - 4.3.2018
+ další 3 termíny
12 dní
Čína - Tibet - Nepál - Indie
236 Čína - Tibet - Nepál - Indie

Tibetské dobrodružství

14.4. - 4.5.2018
+ další 3 termíny
21 dní
Nepál - Bhútán - Západní Bengálsko
238 Nepál - Bhútán - Západní Bengálsko

Poslední Šangri-la a festival

18.3. - 3.4.2018
+ další 3 termíny
17 dní
Dárdžiling - Sikkim - Bhútán - Káthmandú
31.10. - 14.11.2018
+ další 1 termín
15 dní
Silvestr v jižní Indii
245 Silvestr v jižní Indii

S prodloužením na Andamany

22.12. - 11.1.2019
+ další 1 termín
21 dní
Čína - Tibet - Nepál - Indie
246 Čína - Tibet - Nepál - Indie

Posvátná místa Himálaje

14.4. - 10.5.2018
+ další 1 termín
27 dní
Indie - Radžastán
265 Indie - Radžastán

Zemí maharadžů na festival velbloudů

12.11. - 27.11.2018
16 dní
Bangladéš - Bengálsko - Assam - Nagaland
15.11. - 15.12.2018
31 dní
Indie - festival v Malém Tibetu
5.7. - 21.7.2018
17 dní
Severovýchodní Indie - oblast 7 Sester
299 Severovýchodní Indie - oblast 7 Sester

"Zakázané státy" na Silvestra

26.12. - 13.1.2019
19 dní